306. Перепишіть, уставляючи пропущені літери та розставляючи розділові знаки. 1. Сонце в хмари сіда над морем провістивш.. на завтра шторм (М. Луків). 2. І натомивш.. у мандрівці ноги лягас день спочити за горбом (Є. Гуцало). Люблю я заблудившись у полях послухати, як розмовля з..мля (Г. Коваль). 4. Навшпиньках підійшов веч..р засвітив зорі прослав на травах тумани і на вуста поклавш.. палець ліг (П. Тичина). ♦ Підкресліть у словах орфограму «літера и в суфіксах дієприслівників». ♦ Поясніть уживання розділових знаків. Дієприслівникові звороти-фразеологізми, які стоять після дієслів, комами не виділяють: Тікати не чуючи ніг. Сидіти склавши руки. Працювати засукавши рукава. Терпіти зціпивши зуби. Якщо виражений фразеологізмом дієприслівниковий зворот стоїть перед дієсловом-присудком, його виділяють комою: Не чуючи ніг бігти. Склавши рчки. сидіти.. 307. Прочитайте речення, визначте в них фразеологізми. Поясніть розділові знаки. 1. Не сиди склавши руки, то не буде й скуки. 2. Згорнувши руки, сидіти сором (О. Кониський). 3. Оповідки, легенди, перекази про Довбуша хлопчик слухав затамувавши подих (М. Іщенко). 4. Зціпивши зуби, ми обережно ступали і, хруснувши сухою гілкою, зупинялися, озирались і слухали (В. Винниченко). 308. Прочитайте. Визначте фразеологізми, розкрийте їхні значення. Запишіть тільки речення з фразеологізмами, підкресліть у них члени речення, обґрунтуйте вживання розділових знаків. 1. Стид всім стоять згорнувши руки, дать шиї в кайдани ковать (І. Котляревський). 2. Позакладавши руки попід пахви, хлопці пританцьовують, аби якось зігрітися (Григір Тютюнник). 3. Люди висипали рясно з дворів і стояли, позакладавши за спину руки (І. Багряний). 4. Сиділи руки поскладавши, для них все празники були (/. Котляревський). 309. Розкрийте значення фразеологізмів. Уведіть їх до самостійно складених речень. Речення запишіть. Зціпивши зуби; висолопивши язика; не при хаті згадуючи. ♦ У записаних реченнях поясніть розділові знаки. Проілюструйте фразеологізми жартівливими малюнками.
|