МОРФОЛОГІЯ, ОРФОГРАФІЯ. САМОСТІЙНІ ЧАСТИНИ МОВИ 130. Перепишіть, ставлячи подані в дужках дієслова у формі теперішнього часу. Барвінок — вічнозелена трав'яниста рослина. Її листя (зберігати) зелений колір навіть під снігом. Живучість і витривалість барвінку, його красу люди (оспівувати) у багатьох народних піснях. З давніх-давен барвінок (уособлювати) молодість, кохання та шлюб. Разом з ягодами калини, васильками й колосками жита барвінок (прикрашати) весільне деревце, яке (називати) гільцем. Рослину досі (використовувати) у весільних обрядах. З довідника. ♦ Визначте вид ужитих в уривку дієслів. 131. Прочитайте текст. Визначте дієслова, з'ясуйте вид і час кожного. Перепишіть, усі дієслова теперішнього часу замінивши відповідними формами минулого часу. Пісні, легенди, повір'я дістаються нам у спадок від минулих поколінь. Усна народна творчість завжди відбиває прагнення людини до краси, правди, фізичного й духовного здоров'я. Прислів'я прославляють працьовитість, скромність, кмітливість, воюють проти ледарів, зазнайок, брехунів та базік. За Н. Шумадою. ♦ Чи можна утворити форму теперішнього часу від дієслів дізнатися, передумати, змінитися? Чому? ♦ Поясніть значення вислову духовне здоров'я. 132. Прочитайте поезію. Визначте в її тексті дієслова, з'ясуйте час кожного. Пам'ять дерев Ці дуби, що небо підпирають, Певне, ще Батия пам'ятають. Сосни у спокійному величчі Не забули про козацькі січі. Свідками ворожої навали Явори та осокори стали. Саджанці, що нині виростають, Що вони через віки згадають? Микола Луків. ♦ Дайте розгорнуту відповідь на висловлене поетом запитання. У реченнях уживайте дієслова минулого, теперішнього та майбутнього часу.
|