МОРФОЛОГІЯ, ОРФОГРАФІЯ. СЛУЖБОВІ ЧАСТИНИ МОВИ 1. Як швидко дні легкі промчали! (В. Сосюра). 2. Що за золота у вас дитина! (А. Тесленко). 3. Я ж розжилася на власний імідж (О. Забужко). 4. В небесах цвіте хмарина лиш єдина, лиш єдина (Я. Перебийніс). 5. Лишилося тільки десять хвилин (M. Коцюбинський). 504. Уведіть у речення вибрані з довідки модальні частки. Обґрунтуйте роль цих часток у реченнях. Легко в очереті дудки робити. — В очереті лише дудки легко робити. 1. По бороді текло, а в рот не попало. 2. Як заспіває, то волос в'яне. 3. Плив, плив, а при березі втопився. 4. Посиділи в гостях на призьбі знадвору. 5. Заховався в закапелку, а хвостика видно. 6. Не клади пальця в рот, бо відкусить. Навіть, оце, осьде, якраз, аж, тільки. ♦ За таблицею з'ясуйте, якого саме відтінку значення внесла в речення кожна з часток. 505. Перепишіть, уставляючи пропущені літери. Визначте частки, з'ясуйте розряд кожної за призначенням. Визначте групу модальних часток за значенням. У народній моралі особливо пл..калися такі ось ч..сноти: честь і г..дність. Чи не найбільше шанувалося почуття національної г..дності, відраза до ф..зичного й духовного рабства. Ще більшим бе..честям вважалася національна зрада й зречення рідної мови. Відцуратися рідної мови означало позбутися закодованих у ній добра, правди, честі, щ..рості. Зрікш..сь цих якостей, людина втратила б не лише кровні зв'язки з народом, але й власний моральний корінь. З підручника народознавства. ♦ Поясніть розділові знаки у реченнях з однорідними членами. Розкажіть, які чесноти ви хотіли б виховати в собі. У відповіді вживайте частки. 506. Визначте в реченнях частки. Розберіть їх як частину мови у вказаній послідовності. 1. Чи я не знівечив чужого слова? Чи не забув, як гомонить діброва? (М. Сингаївський). 2. Нехай не падає прокляття на наше прізвище родинне, нехай же, сину, довіряє твоєму підпису людина (Я. Перебийніс). 3. Лише у рідній пісні ми живі, живі у слові рідного народу (Я. Перебийніс). 4. І, на жаль, людської доброти часом у житті таки замало (Д. Луценко).
|