багатство його душі, мудра зрілість людини, яка багато й плідно попрацювала. ¦Старий учитель» зображений на тлі пейзажу. Його обличчя наближене до глядача. Ні жовтуватий відтінок шкіри, ні глибокі зморшки, ні розкішна сива борода — ніщо не відволікає уваги від очей літнього чоловіка. Його гострий допитливий погляд проникає в душу. В уважних очах світиться невгасимий промінь душі, закоханість у життя. Микола Іванович зображений у простому темному одязі. Чорний капелюх, низько насунутий на чоло, слугує своєрідним обрамленням обличчя. Портрет написано так, що увага глядача мимоволі зосереджується на обличчі старого художника з молодими очима. Полотно просякнуте вірою в красу й значущість людської особистості. За Л. Членовою. • Визначте тему й головну думку тексту. З'ясуйте його стиль. • Назвіть відомі вам живописні портрети. Кого з українських художників-портретистів ви знаєте? Чи може, на вашу думку, фотографія замінити живопис? Фотопортрет (або фоторобот) — живописне зображення людини? Чого б ви хотіли навчитися — мистецтва живопису чи мистецтва фотографування? 496. Роздивіться репродукцію картини Олександра Мурашка «Дівчинка в червоному капелюсі». Дайте усні відповіді на запитання: • Що найперше впадає в око під час споглядання картини? • Якого віку, на вашу думку, зображена на полотні дівчинка? • Чим гарне її обличчя? • Який вираз обличчя дівчинки? • Чи подобається вам її вбрання? Чим? • Чи тільки чорно-червоне вбрання контрастує на портреті? • Чи відповідає серйозний вираз обличчя дівчинки її вікові? 497. За поданим на с. 218 планом складіть усний твір-опис зовнішності невідомої натурниці за картиною «Дівчинка в червоному капелюсі». Хто позував Олександрові Мурашку для картини, досі не відомо. Пофантазуйте: де і за яких обставин міг би познайомитися художник з дівчинкою. Складіть фантазійну розповідь «Так народилася чудова картина». 498. За планом, поданим на с. 218, напишіть твір-опис людської зовнішності за репродукцією живописного портрета, який ви самі вибрали.
|