ПОВТОРЕННЯ ТА УЗАГАЛЬНЕННЯ ВИВЧЕНОГО 27. Прочитайте поезію. Визначте в тексті звертання та вставні слова. Могутній дуб. Він півтисячоліття Стоїть на Хортиці! Роняє жолуді. Він простяга могутні руки-віття, Купає їх у дощовій воді. Наш дубе, дубе! Хто тобі дав сили Устояти проти вітрів і злив? Мабуть, земля, яка тебе ростила? Мабуть, народ, який тебе садив? Таким от дух свого народу бачу: Не сточить його шашіль і черва. Як дуб оцей, міцну він має вдачу, Вона віки нетлінна і жива. Любов Забашта. ♦ Визначте тему й головну думку вірша. Чому саме з хортицьким дубом порівнюють незламність народного духу? Відповідь побудуйте у формі роздуму. Вживайте вставні слова мабуть, певно, очевидно, отже, без сумніву. 28. Прочитайте речення. Визначте вставні слова. Чому такі слова називають вставними? 1. Людина, може, й не безсмертна, але безмежна (II. Загребельниіі). 2. Будь ласка, будь сильним і мужнім (О. Слоньовська). 3. Добро і зло. На їх межі не раз здригався світ, звичайно (В. Черепков). 4. І у борні я, власне, переміг (М. Зеров). 5. Без сумніву, доля мови невіддільна від долі народу (В. Радчук). 6. Майбутнє, зрештою, залежатиме від рівня духовності людини (Олесь Гончар). ♦ Визначте значення кожного вставного слова. Звіртеся з таблицею, поданою на наступній сторінці. ♦ Яка роль вставних слів у мовленні? Чи є ці слова членами речення? Хортицький дуб, Дніпрогес — це символи Запоріжжя. Що є символом вашого рідного міста або села? Які символічні рослини або споруди ви знаєте? Підготуйте розповідь про них. Уживайте речення зі вставними словами. 28
|