Переглянути всі підручники
<< < 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 > >>

 

ПОВТОРЕННЯ ТА УЗАГАЛЬНЕННЯ ВИВЧЕНОГО

27. Прочитайте поезію. Визначте в тексті звертання та вставні слова.

Дуб на Хортиці

Могутній дуб.

Він півтисячоліття Стоїть на Хортиці!

Роняє жолуді.

Він простяга могутні руки-віття,

Купає їх у дощовій воді.

Наш дубе, дубе!

Хто тобі дав сили Устояти проти вітрів і злив?

Мабуть, земля, яка тебе ростила?

Мабуть, народ, який тебе садив?

Таким от дух свого народу бачу:

Не сточить його шашіль і черва.

Як дуб оцей, міцну він має вдачу,

Вона віки нетлінна і жива.

Любов Забашта.

♦ Визначте тему й головну думку вірша. Чому саме з хортицьким дубом порівнюють незламність народного духу? Відповідь побудуйте у формі роздуму. Вживайте вставні слова

мабуть, певно, очевидно, отже, без сумніву.

28. Прочитайте речення. Визначте вставні слова. Чому такі слова називають вставними?

1. Людина, може, й не безсмертна, але безмежна (II. Загребельниіі). 2. Будь ласка, будь сильним і мужнім (О. Слоньовська). 3. Добро і зло. На їх межі не раз здригався світ, звичайно (В. Черепков). 4. І у борні я, власне, переміг (М. Зеров). 5. Без сумніву, доля мови невіддільна від долі народу (В. Радчук). 6. Майбутнє, зрештою, залежатиме від рівня духовності людини (Олесь Гончар).

♦ Визначте значення кожного вставного слова. Звіртеся з таблицею, поданою на наступній сторінці.

♦ Яка роль вставних слів у мовленні? Чи є ці слова членами речення?

Хортицький дуб, Дніпрогес — це символи Запоріжжя. Що є символом вашого рідного міста або села? Які символічні рослини або споруди ви знаєте? Підготуйте розповідь про них. Уживайте речення зі вставними словами.

28

 

Переглянути всі підручники
<< < 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 > >>
Сайт создан в системе uCoz