МОРФОЛОГІЯ, ОРФОГРАФІЯ. САМОСТІЙНІ ЧАСТИНИ МОВИ 181. Перепишіть. Підкресліть члени речення. Визначте дієслова умовного способу, з'ясуйте синтаксичну роль кожного з них. 1. Якби тут був рояль, я б зіграла цю тему (О. Забужко). 2. Люди чогось не так швидко ростуть, як би їм хотілося (М. Стельмах). 3. Нині з-за хмари дістав би вам сонце, грів би долоні вам, нене (В. Юхимович). 4. Коли б були сир та масло, я солі позичила б, води б принесла і пирогів напекла (Народна творчість). 5. Свиня говорила: «Коли б мені крила, то я б полетіла в блакить!» (Г. Бойко). ¦ Визначте речення, ускладнене звертанням. Поясніть розділові знаки в ньому. ¦ Поясніть розділові знаки в реченні з прямою мовою. 182. Прочитайте прислів'я. На яку рису людської вдачі вказує кожне з них? Визначте способи вжитих у прислів'ях дієслів. 1. Віддав би сорочку з себе. 2. І з рідного тата сорочку стягнув би. 3. До скону б говорила, але не уступила б. 4. За гривню козу гнала б до Львова. Складіть і запишіть висловлювання на одну з тем «Де б я хотів жити, коли стану дорослим», «Якби я став мером міста». Використайте дієслова умовного способу. Розкажіть про зображене на картині Д. Мартинця. Як би розважалися ви, якби були чарівником? 183. Прочитайте. Визначте дієслова наказового способу, з'ясуйте особу й число кожного дієслова. 1. Даймо на працю для України серце, і розум, і руки! (Б. Грінченко). 2. Ти добро лиш твори повсюди. Хай тепло твої повнить груди (Л. Іванків). 3. А ви хороших не жалійте слів! (Г. Чубач). 4. Горіть! Дивіться сонцю прямо в очі! (Я. Тичина). 5. Нехай не ятрять прикрощі душі, нехай квітує щирість поміж нами (М. Луків). 6. Хай живе Вкраїнонька й калина у душі, у мріях, у піснях! (В. Письменний).
|