552. Прочитайте. Визначте слова, які передають звуки й шуми явищ природи або відтворюють звуки, що їх видають тварини. 1. «Гух-гух-гух», — озивається на кроки старий сніг (Григір Тютюнник). 2. Чуєте, як у нас соловейки співають? Тьох-тьох-тьох! Тут їх не один! (Остап Вишня). 3. Коли це гусак як закричить: «Ге-ге-ге!» Він крилами по воді: «Ляп-ляп-ляп!» (Остап Вишня). ♦ Визначте вжиті в реченнях вигуки. Звуки різних явищ природи: шум дощу, вітру, води, гуркіт грому, звукові сигнали тварин і птахів відтворюють так звані звуконаслідувальні слова: буль, ляп, їй ш иі, ку-ку, бабах! Звуконаслідувальні слова, утворювані повторенням певних звуків або звукосполучень, пишуть через дефіс: кру-кру, гав гав, бе-е ее, бу ух. 553. Прочитайте. Визначте звуконаслідувальні слова. 1. Зозуленька сива на дубочку сіла. Залунало у гайку: «Ку-ку! Ку-ку! Ку-ку!» (М. Познанська). 2. Я стою в урочистім мовчанні, а тополі тихо: «Шу-шу-шу» (Г. Коваль). 3. «Гав!» — крутнув хвостом великий собака Кур'єр (С.Дзюба). 4. «Кум-кум!» — в куширі жаби співи почали. Наловили комарів, почали веселий спів: «Квок-квок! Кум-кум! Ми розвієм сум-сум!» (Н. Забіла). 5. «Чш-ш-ш», — сказала вода й жбухнула парою (Григір Тютюнник). 6. «Чух, пах! Ту-ту-ту!» — їде поїзд по мосту (А. Камінчук). ♦ Поясніть правопис звуконаслідувальних слів. ♦ Обґрунтуйте розділові знаки в реченнях із прямою мовою. ♦ Назвіть звуконаслідувальні слова, що виникли у великому місті, уведіть кілька з них у речення. 554. Перепишіть, знімаючи риски та вставляючи літери. Визначте звуконаслідувальні слова. 1. Чуєт..ся чи снитеся голос із дзвіниці: «Бов/ді/бов!» (Д. Білоус). 2. «Бім/бам! Бім/бам!» — н..сеться всюди (М. Тарновський). 3. Яка в..сока й горда свічка, що хлюпа полум'ям: хлюп/хлюп... (Є. Гуцало). 4. Ех! І вдарило кляте життя. Тільк.. струни у серці: «Дзінь... Дзінь... » (Д. Фальківськиіі). 5. «Хррумк/хррумк/хррумк», — про-
|