МОРФОЛОГІЯ, ОРФОГРАФІЯ. САМОСТІЙНІ ЧАСТИНИ МОВИ
Чи доводилося вам виробляти щось власними руками? Що саме? Як ви почувалися від того, що ваш виріб подобався людям? Що вам хотілося б навчитися виготовляти власноруч? Пригадайте і розкажіть однокласникам веселу історію з власного дитинства, пов'язану з бажанням виготовити якусь потрібну вам річ. Розповідь про процес праці можна побудувати в науковому, діловому або художньому стилях. Особливістю такої розповіді в науковому та діловому стилях є те, що трудові дії, про які йдеться, вказують стосовно не конкретної особи, а узагальненої, тобто будь-якої особи. Трудові операції не стосуються й певного часу. Мається на увазі, що так треба робити всім і завжди. Через це виконавця дії взагалі можна не називати, а для назви дій зазвичай використовують дієслова третьої особи множини: так роблять. Часто в наукових і ділових розповідях про трудові процеси використовують поєднання слів можна, треба, необхідно з неозначеною формою дієслова: треба з'єднати, необхідно пофарбувати. Така розповідь має характер інструкції, мета якої — передати точні узагальнені відомості про процес праці. Вона позбавлена емоційності, усі слова вживаються в прямому значенні. Мета художньої розповіді про процес праці — викликати певне ставлення до самої праці, до виконавця, навіть до продукту праці. Тому вона емоційна, образна. У ній використовуються художні засоби: епітети, порівняння тощо. 87. Прочитайте. Який тип мовлення покладено в основу кожного з уривків? З'ясуйте стиль кожного уривка, свою думку обґрунтуйте. I. Прісне тісто треба замішати на сироватці з яйцем, дати йому відстоятися. Розкачати в руках качалку діаметром 2-3 см, розрізати на шматки. Кожен шматок обваляти в борошні, розкачати варяниці. Начинити їх сиром, картоплею або тушеною капустою. Варити в крутому окропі. З кулінарної книжки. II. Руки Ганни Сильвестрівни натхненно чаклували над кожним
|