143. Перепишіть прислів'я, на місці крапок уставте пропущені літери. Підкресліть літери, що позначають звуки, які чергуються. 1. Розумний не все ка..е, що знає. 2. Не сокира те..е, а чоловік. 3. Кожна корова своє телятко ли..е. 4. Кіт мурли..е, бо дітей кли..е. 5. Швидко тільки млинці пе..уть. 6. Щастя лежить, а горе бі..ить. 7. Остерігайся не того пса, що бре..е, а того, що лащиться. ♦ Визначте час, особу й число дієслів. ♦ Пригадайте кілька рядків із сучасних пісень, де б уживалися дієслова теперішнього часу. Запишіть їх. Визначте дієвідміни дієслів. 144. Перепишіть. Від поданих у дужках дієслів у неозначеній формі утворіть особові дієслова. 1. Старий годинник тишу (колихати) (Б. Костиря). 2. Чужа гітара (різати) вухо (К. Туз). 3. А серце голубом (воркотіти) (Г. Соколенке). 4. Я (сидіти) на кленовім порозі, а птахи все летять і летять (Є. Гуцало). 5. Радію я, коли (знаходити) слово із пахощами й кольором (А. Малишко). 6. Слухає Немирів, як тенор пісню вивів: «По садочку (ходити), кониченька (водити)» (А. Подолинний). 145. Перепишіть. Визначте час, особу, число кожного з дієслів. Поясніть написання особових закінчень дієслів.
Чуєш народну мелодію і ніби бачиш, як сонце сідає десь у селі на Україні. Неділя. Весняне сонце ллє світло на садки. Десь за ставком у садку збираються хлопці та дівчата. Музики грають. Золоте сонце ллється крізь білий цвіт вишень та черешень. Услухаєшся в чудову пісню і уявляєш собі все це. За І. Нечуєм-Левицьким. ♦ Підкресліть у словах усі вивчені орфограми. ♦Складіть висловлювання «Пісні мого міста (села)» або «Моя улюблена сучасна пісня», уживаючи дієслова теперішнього часу (усно). Роздивіться екслібрис В. Лучка. Як ви розумієте значення слова екслібрис? Перевірте себе за тлумачним словничком. Що можна сказати про людину, для якої створено цей книжковий знак? Продумайте ескіз свого власного екслібриса.
|